lauantai 19. syyskuuta 2009

Kuinka tulla mukaan kuvatoimistokuvaajaksi?

Suomessa on toki monenlaisia kuvatoimistoja. Valtaosa välittää ainoastaan royaltyfree-kuvaa. Valtaosa toimistoista välittää huippukallista kuvaa. Osa on keskittynyt uutiskuvanvälitykseen. Osa välittää ensisijaisesti ulkomaalaista kuvaa Suomeen.

Pääosalla on kuvatoimistoista on kuvaehdoissa että kuvaajalla pitää olla malliluvat kaikilta kuvissa esiintyviltä henkilöiltä. Ja tämä on tietenkin yksi merkittävä ongelma ihmiskuvien osalta. Ihmiskuvat on kuitenkin ne mitkä myy, hyvien luontokuvien ohella. Kuvatoimisto Cartinassa tämä mallilupakysymys ei kuitenkaan ole ongelma, koska toimitusehdoissamme on maininta, että kuvat on lähtökohtaisesti vain journalistiseen käyttöön. Toki jos kuvaajalla on mallilupa kuvan henkilöltä, niin sellainen toki aina vain laajentaa kuvan käytettävyyttä.

Cartinan kuvista luontokuvia menee mainoksiin ja kaikkialle muualle. Ihmiskuvat journalistiseen käyttöön, joskin hintakin on yksi tekijä. Cartinassa kuvan voi merkitä olevan malliluvalla, ts "model release", jolloin sitä voidaan käyttää myös markkinoinnissa. Cartinassa kuvaaja voi valita myös että mihin hintaluokkaan kuva laitetaan. Uniikimpi kalliimmalla ja ei-niin-ainutlaatuinen halvemmalla. Suurimmaksi osin kuvia liikkuu astetta halvemmassa kategoriassa. Osin myös erittäin kovaan hintaan. Monipuolisuus tarjonnassa ja hinnoittelussa on tärkeätä.

Pääosin kuvatoimistoilla on kuvaajaehdoissa että kuvaajan osuus kuvien myyntihinnasta on 40-50%:ssä. Osalla on jopa tuon allekin. Cartinassa se on 60%. Pääosin kuvatoimistot edellyttää että kuvat on valmiiksi hakusanoitettu. Joillain voi olla hakusanoihin jopa jotain minimimääriä. Cartinassakin kuvaajat sanoittaa kuvat itse, samalla kun lataavat kuvat kuvapankkiin. Cartinassa minimi on yksi hakusana. Kunhan se on kuvaan sopiva, ja sellainen että juuri sillä hakusanalla etsitää ko. aihetta. Joissain toimistoissa on rajoitettu kuvien latausmäärää per päivä. Toisissa taas pitää uutta kuvaa syntyä tietty määrä kuukaudessa.

Cartinassa ei ole mitään rajoituksia tai vaatimuksia määrän suhteen. Jokainen lataa kuvia ihan niin paljon kun sopii, ja silloin kun parhaiten sopii. Ja jos kuvaajalla on omat kotisivut, niin jokaisen erilliskuvan esittelyssä kuvaajan nimen perässä on myös linkki kuvaajan omille sivulle. Profiloi kuvaajaa. Linkitys nostaa kuvaajan sivujen indeksointia hakukoneissa. Mitä enemmän kuvia, sen korkeampi rankkaus.

Valtaosa muista toimistoista on suuntautunut vain Suomen pienille markkinoille. Ne ovat aika näivettyneitä. Ainakin Cartina katse on pitkällä juoksulla ulkomaanmyynnissä. Markkinointisatsaukset ulkomailla kasvavat sitä mukaan kun kv-tasoisen kuvan tarjonta paranee. Jo nyt on jonkin verran ulkomaanmyyntiä, eikä varmaankaan mene kauan, niin se on suurempaa kuin kotimaanmyynti. Tarjontamme on kv-vertailussa vielä aika pientä. Kuvien keskitasokin voisi olla parempi. Potentiaalia toki jo on. Ulkomaille myydyistä ja laajempaa levitykseen menevistä kuvista toki saa enemmän kun kotimaankäytöstä. Ulkomaille myy monet sellaiset teemat, jotka siellä ovat eksoottisia; talvi, jää, joulupukki, järvi- ja metsämaisemat.

Myynnin kannalta yksi iso ongelma ja mahdollisuus on hinnoittelu. Emme ole lähteneet polkuhinnoittelun kilpajuoksuun. Suomessa on ainakin kolme tällaista polkumyyntitoimisto ennestään. Pikemminkin olemme pyrkineet pitämään hinnoista kiinni, myynninkin kustannuksella. Valtaosa tarjontamme kuvista on kertajulkaisuoikeudella ja hintaluokassa 2. Sattavat olla jopa tuplaten kalliimpia kuin mitä suomalaisilla bulkkitoimistoilla vastaavat kuvat - vai sanoisko pikemminkin että he myyvät pilkkahintaan. Kuvatoimistokuvan keskihinnathan ovat viime vuosina olleet aika jyrkässä laskussa. Cartinassa siirryttiin alkuvuodesta kolmeen eri hintaluokkaan, ja laajennettiin myös rf-kuvaan, eli tarjontaa halutaan laajentaa myös halvempiin ei-uniikkiin kuvaan. Mitä paremmin hinta vastaa kuvaa, tai kuva hintaa, niin se parempi.

Kuvaajat saavat valita, että millä varmuudella ja hinnalla haluavat saada kuviaan kaupaksi. Jos laittaa liian kalliilla suhteessa kuvaan, niin kuva ei välttämättä liiku niin hyvin, vs toisin päin. Meilläkin keskihinnat on laskussa, joskaan ei niin jyrkästi kuin muualla. Emme halua ajatella, että hinta olisi ostovalintakriteeri nr 1. Haluamme pikemminkin tarjota mahdollisimman hyviä kuvituskuia monelaisiin tarpeisiin.

Meillä on myös erillinen cartina.kuvat.fi-sivusto joka antaa selvyyttä siihen minkälainen on hyvä kuvituskuva, ja minkälaiset kuvat ovat menneet kaupaksi. Kuvatoimistomme kuvaajat saavat myös ilmaiseksi käyttää studiotamme, mikäli edes osin tekevät siellä kuvituskuvaa Cartinan myyntiin. Lisäksi keikkailevat kuvatoimistokuvaajamme voivat ilmaiseksi liittyä kuvaus.fi-verkostoon, ja sitä kautta saada hyvää näkyvyyttä.

Ainakin Cartinassa haluamme olla vahvasti kuvaajan asialla, monipuolisesti tukemassa ja kannustamassa kuvaajan kuvatuotannossaan ja kehittymistä visuaalisessa ilmaisussaan - osin myös kuvauskohteidenkin löytämisessä.

Jos kiinnostaa tulla mukaan kuvatoimistoon, niin kannattaa lukea perusinfo uusille kuvaajille, ja lähettää mallikuvaa os: info@kuvaus.fi. Jos mallikuvat on ok, niin laitamme sinulle allekirjoitettavan sopimuksen kirjeitse ja halinnantunnukset sekä lisäinfot s-postiin.

Tervetuloa mukaan!

ps. Vaikka monien mielestä pokkarilla otetut kuvat on silmäniloa, niin niiden tekninen laatu, ainakaan automatiikalla otettua ja ilman kuvankäsittelyä ei ehkä vastaa kuvatoimiston teknistä minimistandardia.

2 kommenttia:

Tuomo Virtanen kirjoitti...

Cartina.fi, näytti olevan salasanan takana, onko kuvaajilla sinne pääsyä?

Henrik Kettunen kirjoitti...

Koitin laittaa s-postia sulle tuosta. Sekä uudempi että vanhempi osoiteesi antoi jostain syystä errorin.