perjantai 4. syyskuuta 2009

Pirun langaton nettiliittymä

Piti muuttaa toimisto, ja sen myötä järjestää uusi liittymä. Työhuoneeseen, tai oikeammin sen viereiseen rakennukseen oli jo liittymä. Elisan kaikkein hitain adsl. Ajattelin että sen upgradeaus olisi simppelein ratkaisu. Suosin simppeleitä ja varmoja ratkaisuja. Marssin siis Elisashoppiin.

Tuumittiin, että kun modeemin saisi kait sieltä saman tien, niin se olisi nopein ja varmin tie nopeaan 24 megaiseen liittymään. Liikkeessä minulle kuitenkin pakkomyytiin Saunalahden liittymä. Sanottiin että sama firma, sama modeemi, sama verkko - että se on vain tuotteistettu näin hyvin, ja siksi sitä suositellaan ohi varsinaisen Elisan oman 24 megasen liittymän. No mikäs siinä, jos kerta tuote on ihan sama, mutta reilu kymppiä halvemmalla kuukausiliittymällä. Ainoan eron piti olla se, että Saunalahden modeemi tulee postissa.

Ensiksi meni viikko hukkaan, kun modeemi oli myöhässä. Liittymä oli kuulemma jo avattu. Sitten kun se modeemi saapui, niin eipä ollut 24 meganen liittymä yhtään sen nopeampi kuin Elisan hitain. Eipä kuitenkaan ollut hitaampikaan. Soitto Saunalahdelle ei tietenkään auttanut, kun sanoivat ettei asia heille kuulu. Eipä ollut soitto Elisaankaan sen kummempi. Olihan kyse Saunalahden liittymästä. Ja taas astetta vihaisempi puhelu Saunlahteen. Hän valitti takaisin, että kun tätä mukamas hidasta liittymää ei voi heidän näkövinkkelistä todentaa, kun heidän systeemien mukaan tämä uusi Saunalahden liitymä ei ole edes ollut netissä kiinni. Just. Ihan niin kuin epäilinkin, että joku ristiinkytkentä tai vastaava. Vanha linja on jotenkin päällä. Kyllähän tämä mainitsi siitä että saattaa olla väärä profiili, siis sen hidas Elisan-liittymä päällä, kun pitäisi olla se 24 meganen. Taloon kun ei ole kuin yhtet puhelinpiuhat. Mihin ne sitten on kytkenee sen 24 megaisen linjan, jos ei tähän. Amatöörimäistä ainakin Elisan asennuksessa.

Sen selvittämiseksi piti tehdä vikailmoitus, jonka tutkimiseen piti mennä viikko tai jotain. Sanottiin että se vanha häiritsevä liittymä pitää kyllä sulkea ihan just heti, eikä yhtään myöhemmin. Sulkivat muutaman päivän kuluttua sen hitaan liittymän. Lähes viikon olimme ilman netti, kunnes sitten lopulta saivat avattua sen 24 megasen Saunalahden jutun. Ei mennyt kuin kaksi viikkoa siitä kun liittuymä ostettiin, ja olisi mukamas pitänyt olla käytössä.

Sitten alkoi seuraava projektin, nimeltä langaton liittymä työhuoneeseen asti.
Elisan modeemi, siis mikä tuli sen Saunalahden liittymän mukana yltään koko rakennukseen, ja puoliksi työhuoneen tilaan. Minun työpisteeseen asti netti toimi langattomasti vain hetkittäin 1-2 pykälällä. Langatonta verkkoa olisi pitänyt saada laajennettua ehkä noin 5 metriä, niin kaikki olisi ollut ok.

Seuraavaksi marssin Verkkokauppa.comin myymälään Ruoholahteen. Selitin kuvioni, ja kysyin että onko heillä jotain toimivaa ratkaisua asiaan. Myyjä vei minut hyllylle ja ojensi D-linkin access pointin, eli DAP 1353, tms. Myyjä sanoi ettei ole tämän voittanutta. Ainoa oikea - kuulemma. Jaa, oletko varma ettei ole parempaa, kysyin. Haluan sellaisen joka varmasti toimii. Muuta ei ole, jatkoi hän. Ei sitten auta muu kuin uskominen. Vaikka itsellä on jostain sellainen kutina, etten ainakaan itse ymmärtäisi tuollaisten asentamisista. Pitää luottaa niihin jotka tietää paremmin.

No ensiksi painin tuon kanssa puoli päivää. Tuenkin puhelimet kerkesivät mennä kiinni. Ei auttanut kun koittaa illan konffata itte sitä toimivaksi. Oikeammin vaimo sen kanssa väänsi. Ei kuitenkaan onnistunut. Seuraavana aamuna soitan D-linkin tukeen. Joo, ei kyllä toimi, sieltä sanottiin ulkomaalaisittain murtaen. Jos haluan toimimaan, niin minulla kuulemma pitäisi olla koneessani n-verkkokortti. Jaa. No kun on 5 konetta jotka tätä langatonta verkkoa olisi käyttämässä. En minä niihin kaikkiin viitsi asennuttaa. Miksi ihmeessä verkkokaupan myyjä ei sitten asiasta mainittun. Onko minua huiputettu? Ja ei kun takaisin Verkkokauppaan ihmettelemään. Pitkän odottelun jälkeen kun pääsen asiakaspalveluun, niin kaveri sanoo että d-linkin tuki puhuu pupppua. Kyllä tuon saa konffattua repeateriksi. Ja että jos d-linkin tuesta ei saa jeesiä, niin kannattaa soittaa verkkokaupan tukeen.

Seuraava päivä koitettiinn tehdä sitä repeateriksi, mutta huonolla menestyksellä. Ja koska se edellinen puhelu d-linkin tukeen, joka muuten taisi maksaa 4 euroa minuutilta, oli niin asenteellinen ja epärakentava, niin suoraan soitin verkkokauppa.comin tekniseen tukeen. Siellä vastaa nuori tyttö, joka epäilee, että mahtaako tuota saada paritettua Elisan langattoman yhteyden kanssa. Sitten hän katsoo d-linkin sivuille, ja toteaa ettei asennusohje-pdf aukea - ja jatkaa siihen ettei osaa auttaa minua. No tiesinhän toki itsekin jo parin päivän takaa ettei asennusohjetta ole d-linkin sivuilla, tai ettei pdf ainakaan aukea. Hän sanoi että jos toisin laitteen takaisin verkkokauppaan, ja hakisin sieltä jonkun yksinkertaisen puhtaan repeaterin, ja soittaa sitten jos sen asennuksessa on häikkää.

Ja takaisin verkkokauppaan selittämään tilanne. Sieltä asiakaspalvelun hemmo nappaa minun avuksi toisen kaverin joka sanoo olevansa heidän liikkeen ainoa oikea verkkoasiantuntija. Hän sanoi, että ongelma oli se, että kun ei heti alkuun ollut asioinut hänen kanssa, vaan kysynyt neuvoa vääriltä henkilöiltä. On kuulemma hyvin tyypillistä, että tällaisissa tapauksissa asiakkaalle annetaan laite joka ei ole oikea siihen langattoman netin laajentamiseen. Hän myös sanoi, ettei se Dappi, dap 1353 toimi lainkaan repeaterinä. Hän vei minut hyllylle ja osoitti 20 euron laatikkoa jonka pitäisi pelittää, ja olla helppo asentaa. Se aiemmin ostamani Dappihan oli senään maksanut 120 euroa. No ei kun netwjorkin kanssa kotiin.

Verkko piti asentaa netissä jonkun numerosarjakoodin takaa. Sivu ei kuitenkaan auennut, ja taas soitti tekniseen tukeen. Sieltä sanoivat suoraan että nyt minulle on kyllä annettu ihan väärä kapistus. Se on puhdas reititin. Sen saa toimimaan langattomasti, ja toki verkkoa laajennettua ketjuttamalla. Ongelma on se, että se toimii vain yhdessä muiden saman valmistajan tuotteilla, siis netwjorkin kapistuksilla.

Puhelimen tukihenkilö sanoi kysyvänsä josko kolleega tietää ratkaisun tähän ongelmaani. Ja sitten se löytyi. Antoivat tuotekoodin kapistukseen, joka selosteen mukaan olisi langattoman nettiverkon laajentaja. Just mitä haimme. Paitsi että tuotesivulla luki että toimitusaika on 2-3 viikkoa. Yllätys. Saman verran kun mitä ole olin netin toimimattmuudesta jo kärsinyt. Miksi minulle ei osattu heti ensimmäiseksi tarjota tätä? Miksi kaikki turha shoppailu-pompotus? Ensiksi Elisa, ja nytten Verkkokauppa.com. Eikö kumpikaan tunne palvelujaa ja tuotteita, ja tiedä mitä asiakkaille myyvät. Ainakaan tämä sotku ei minun silmissä antanut Verkkokaupan asiantuntemuksesta kovin hyvää kuvaa. Myös Elisan osaaminen on minun silmissä hyvin heikkoa. Lievästi sanottuna sapettaa. Saattaa mennä tovi ennen kuin seuraavan kerran olen omasta tahdosta kummassakaan liikkeessä ostoksilla.

Nyt tässä tuntuu siltä niin kuin kuvittelisivat ettei asiakkailla ole muuta tekemistä kuin ravata, säätää ja soitellu turhia puheluita toinen toistaan pahemmille pölkkypäille.

Suosin yksinkertaista aina silloin kun se on mahdollista. Työhuone on ollut netitön jo noin 3 viikkoa. Enkä missään nimessä halua odottaa toista 3 viikkoa, jos edes sekään pitäisi paikkansa. Ja mitä asennusongelmia siihenkin sitten vielä tulisi.

Niinpä päätin kaivaa vanhoista kätköistäni pidemmän ethernet-kaapelit. Tein itse langattoman nettiliittymän uuteen toimistooni. Kaapeliton se ei ole, kiitos Verkkokaupan ja Elisan pirullisen ansiokkaan pompottelevan asiakaspalvelun.

1 kommentti:

Milan kirjoitti...

Heh, eli noudatit sitten kuitenkin viimein minun neuvoja ja vedit RJ45:n talojen välille :)