keskiviikko 31. elokuuta 2011

Laajennamme Cartinan palvelukonseptia!

Kysymys Cartinan tarjonnasta on kypsynyt jo pidemmän aikaa. Jos olisimme puhdas kuvatoimisto niin olisimme todennäköisesti jatkossakin puhdas kuvatoimisto. Paitsi että emme sitä ole.

Meillä on jo pidemmän aikaa ollut kuvaus.fi-keikkakuvaverkosto ilmaisena lisäpalvelun kuvaajille. Sen kehittäminen on ollut jo pidemmän aikaa mietintämyssyssä. Paljon siihen on ollut kysyntää, joskin olemme aiemmin pyrkineet pitämään sen ilmaisena palveluna omille kuvaajillemme. Nytten se on saanut jalostuneemman muodon. Avattiin Cartina Portfolio, joka on avoin kenelle tahansa freelance-kuvaajalle - ja kuvaajille tietty ilmainen. Olemme aina ajatelleet että keikkakuvaus täydentää kuvituskuvamyyntiä ja kuvituskuvamyynti keikkakuvausta. Osalla asiakkaista on vain jomman kumman puoleisia tarpeita. Yllättävän monilla on kuitenkin sekä, että. Siksi haluamme kehittää kuvituskuva ja keikkakuvausmyynti yhdessä, ja jatkossa vähän muutakin. Joskus asiakkailla voi olla vaikeata arvioida valokuvaajien soveltuvuutta omiin kuvaviestinnällisiin tarpeisiin, ja kaipaavat apua.

Kuvaaja tilataan yllättävän usein projekteihin, esitteiden, kotisivujen, asiakaslehden tekoon tai yritysilmeen uudistuksiin mutta sillä lisätäsmennyksellä että kuvaajan pitäisi olla kokenut ja hänellä tarvitsee olla vahva näkemys asioista. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että odotetaan kuvaajalta myös tuottajan, graafikon tai kuvaussuunnittelijan roolia. Jos kuvaaja kutsutaan hommiin ilman kunnon suunnitelmaa, eikä tarvetta osata kertoa, niin helposti voidaan joutua kuvaamaan useampaankin kertaan, ilman että lopputulos ehkä sittenkään on ihan sitä mitä asiakas tarvitsisi. Olen aina sanonut, että hyvin suunniteltu on enemmän kuin puoliksi tehty. Joskin asiakkaan tarpeen määrittäminen ja hyvä suunnittelu ei välttämättä ole kuvaajan tehtävä. Joskus voi olla parempi että tarve määritetään yrityksen tai organisaation laajemmista tarpeista, yritysilmeestä - laajemmassa porukassa mietittynä.

Lehtiprojektissa voidaan tarvita ulkoasun tekijää. Entistä useammin asiakkaiden tarve on jokin kuvallisen viestinnän laajempa tarve - kokonaisvaltaisempi paketti joka ehkä halutaan ulkoistaa, eli ostaa enemmän tai vähemmän projektiluontoisena avaimet käteen periaatteella. Tähän laajempien kuvatuotanto-ratkaisujen suuntaan olemme Cartinaa viemässä. Tätä kautta keikkakuvaajat voisivat ehkä paremmin keskittyä kuvaamiseen. Cartinan ajatuksena on osin myös se, että saataisiin enemmän vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, jotta voisimme tätä kautta kehittää myös kuvituskuvatarjontaamme, eli valmiin kuvan tarjontaa tarkoituksenmukaisemmaksi.

Cartinassa on tällä hetkellä mukana 400 kuvaajaa eri puolilta Suomea. Merkittävä osa on harrastajia, semipro tai tekevät kuvauksia vain osa-aikaisesti. Yllättävän monilla päätyö on kuitenkin viestinnän puolella. Osa on toimittajia, graafikoita. Löytyy tuottajia, kotisivujen tekijöitä yms. Useilla on oma firma ja suhteellisen laajaa kokemusta tämän tyyppisistä hankkeista. Iso osa cartinalaisista toimii yrittäjinä, ja ovat tottuneita projektien kanssa.

Yllättävän iso osa Cartinan kuvaajista tekee keikkakuvausta, eli muutenkin tekemisissä asiakaslähtöisen kuvallisen viestinnän suunnittelun ja toteutuksen kanssa. Tulemme syyskuun aikana kartoittamaan em. kuvaajien valmiudet olla osallisina Cartinan laajemmassa palvelukonseptissa. Cartina Portfoliookin ollaan tod. lokakuun aikana saamassa alueellisen haun ominaisuus, ja sen myötä laittamassa siihen vauhtia. Tähän asti pikemminkin toppuuteltu Cartina Portfoliota, vaikka systeemi on jo etusivulla esillä.

Tulemme myöhemmässä vaiheessa tavalla tai toisella esittelemään verkostossa mukana olevia muita osaajia. Cartinalaiset kuvaajat joilla on tavalla tai toisella täydentävää substanssia tähän kuvalliseen viestintään, esim. graafikot, toimittajat, meikkaajaa, kuvausassistentia tai esim. videokuvaajat ja muut freelancerit.. Hyvä kuvallinen viestintä on melkein poikkeuksetta monen osatekijän ja hyvän yhteistyön summa. Pyrkimys on siis tuoda osaajat esille, koota hyviä tiimejä, ja haluamme tehdä kuvallisten viestintäratkaisujen ostamisen mahdollisimman helpoksi.

Henrik Kettunen / Cartina
info@kuvaus.fi
p. 050-5949725

ps. Aina silloin tällöin meiltä kysytään videokuvauksiakin. Olemme tähänkin asti koittaneet tiedustelihin löytää joku sopiva kuvaaja. Olemme tähänkin asti siinä kohtuullisen hyvin onnistuneet.

keskiviikko 6. heinäkuuta 2011

Miksi huono kuva ei mene kaupaksi?


Periaatteessa olen vastustanut tähän asti tiukasti sitä että kuvaajia pitäisi kategorisoida. En halua olla liian tiukkana, antaa liian suoraa palautetta, koska monilla kuvaajilla motivaatio kuvamyyntiin ja oman visuaalisen ilmaisun kehittämiseen voi olla hyvinkin ohkaisen langan varassa. Liian suoran palautteen myötä kiinnostus saattaa latistua ihan kokonaan. Toinen periaate on ollut se, että kaikki kuvaajia kohdellaan tasavertaisesti. Tähän asti kaikkia on kohdeltu about samoin. Ketään ei ole suosittu. Toisaalta vähemmän kokeneet eivät myöskään ole saaneet mitenkään kohtuuttoman paljon briiffausta ja erikoisen joustavaa tai tiukkaa kohtelua, vaikka ehkä voisivat olla sellaisen tarpeessa.

Cartinaan on resurssipulan takia päässyt myyntiin asti aika paljon sellaista mitä ei pitäisi. Kaikkia kuvaajia emme ole voineet opastaa riittävän yksityiskohtaisesti, pitkämielisesti ja rakentavasti. Kukaan ei hetkessä opi ammattitasoiseksi. Cartina ainakin periaatteessa pyrkii korkeampaan laatuun, ja uniikkiin kuvaan ennemmin kuin että kilpailisimme suurella määrällä ja alhaisella hinnalla. Cartinankin tarjonta on monipuolistunut. Ja nyt monipuolisuudella osin tarkoitan myös aiheen ja teknisen laadun suhteen vähän kyseenalaisilla kuvilla. Monipuolisuus ei aina ole hyvästä. Ennemminkin pitäisi pyrkiä yksipuolisesti priimaan laatuun.

Yleensä paremmin kaupaksi menevät sellaiset missä on hyvä tekninen laatu, selkeä sisältö, tai vahva visuaalinen viesti. Kuva pitää olla hyvin ja tarkoituksenmukaisesti hakusanoitettu, tai siihen ei juurikaan törmätä. Sopiva hinnoittelu voi myös monissa tapauksissa olla kriittinen asia. Ei liian halvalla, mutta ei myöskään liian halvalla. Cartina ei ole profiloitunut halpana toimistona, eikä meiltä sen takia niinkään osteta täytekuvia. Cartinan profiili on tähän asti ollut, ja tulee jatkossakin korostuneemmin olemaan uniikissa kuvassa sekä laadussa. Jos kuvaajalla on sama bulkkikuva kahdessa, viidessä tai tusinassa muussa toimistossa, niin ihan salettiin on kaikkein huonoimmat myynnit saanut Cartinasta - siis bulkkikuvan suhteen. Johtuu osin Cartinan profiilista, ja sitä kautta asiakaskunnasta, siitä miten ja mitä kuvia Cartinasta keskimäärin etsivät. Tyypillisimmät asiakkaamme ovat kaikkea muuta kuin bulkkikuvaa hakemassa.

Ei niitä heikkotasoisempi ole aiemmin ollut kriittisesti liikaa. Tekevät tarjontaa osin inhimillisemmäksi. On madaltanut kynnystä esittää kysymys, että pääseekö mukaan. Nyt teknisesti epävarmat kuvaajat tai muut bulkkikuvan tuottajan saattavat ihmetellä että miksi heidän peruskuva ei mene Cartinassa kaupaksi, vaikka on muualla tehnyt jonkin verran tiliä, niin onhan siihen selityksiä. Cartinaan löydetään ensisijaisesti Googlen kautta, ja niissä kuvissa spesifit hakusanat tai nimet on se juttu. Bulkkikuviin ei löydetä Googlen kautta niinkään. Niitä ei Cartinasta juuri etsitä, ainakaan samalla tavalla kuin joistain halpistoimistoista. Toisaalta bulkkikuvien ostajat haravoi kyllä aika nopeasti ne parhaat ruudut eri bulkkikuvalähteistä, eivätkä pahemmin muualta edes etsi.

Sanotaanko vaikka niin, että Cartinassa heikompi kuva ja sen myynti on vähän niin kuin joidenkin stadilaisnuorten ensimmäinen luontoretki Nuuksioon (kuvassa). Nuoret retkeilijät saattoivat hyvinkin olla sitä mieltä, että seikkailu oli suuri menestys, vaikka eivät saaneet edes telttaa pystyyn. Rikkoivat sen. Söivät pelkkiä kylmiä lihapiirakoita, kankeita nugetteja sekä makeisia. Säilöivät ystävällisyyttään makkarat puuhun seuraavia varten. Jättivät kyytipojaksi melkein kokonaisen kokiksenkin. Eivät vissiin saaneet jälkien perusteella edes tulta aikaiseksi - lähimetsän ja palomiesten onneksi. Oman janon sammuttivat kuitenkin kolmella kaljalaatikollisella. Paikan ohittaneet kokeneemmat retkeilijät saattoivat tehdä jälkien perusteella aivan päinvastaiset päätelmät retken onnistumisesta ja retkeilijöiden pätevyydestä. On kuitenkin todennäköistä, että ko. nuorten cityretkeilijöiden mielestä saattoivat joissain merkityksettömissä yksityiskohdissa mahdollisesti epäonnistua. Pääasiassa kuitenkin onnistuivat, eli pääsivät Nuuksioon ja saivat tölkit tyhjennettyä. Asioita kun voi tarkastella niin monelta eri kantilta - ihan niin kuin tätä bulkkikuvien vs laadukkaampien kuvituskuvien myyntiäkin. Kuvakaupassakin on kysynnän ja tarjonnan laki. Toisaalta myyntiin vaikuttaa myös kuvakaupan profiili. Tekninen laatu on tärkeä asia. Kuvan sisältö on ostotilanteessa usein kuitenkin se kriittinen asia. Ainakin Cartinassa uniikimpi kuva menee reilusti bulkkikuvaa paremmin kaupaksi.

Ja mikä se kysymys olikaan? Kuinka tulla mahdollisimman nopeasti taitavaksi eränkävijäksi - sellaiseksi mitä asiakkaatkin arvostaisivat?

sunnuntai 26. kesäkuuta 2011

Geokätköily

Juhannusaattoillan ratoksi kävimme tutustumassa takametsän pariin geokätköön. Geokätköily on siis ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköiksi kutsuttuja rasioita. Kätkön sijainti määritetään GPS-paikannuslaitteen avulla. Kätköjä etsitään tyypillisesti GPS:n avulla, jolla helposti löytää oikeaan paikkaan melkein metrin tarkkuudella. Kätkö on tyypillisesti jonkun kiviröykkiön sisään piilotettu. Lapset olivat tässä lajissa melkein ne innokkaimmat ja taitavimmat aarteen löytäjät.
Geokätköily. Kuva Henrik Kettunen
Geokätköily. Kuva Henrik Kettunen
Geokätköily. Kuva Henrik Kettunen
Geokätköily. Kuva Henrik Kettunen
Geokätköily. Kuva Henrik Kettunen
Geokätköily. Kuva Henrik Kettunen
Geokätköily. Kuva Henrik Kettunen

Cartinan kuvapankissa muita kuvia hakusanalla : Geokätköily

sunnuntai 19. kesäkuuta 2011

Googlen kuvahaussa TinEye-tyyppinen haku


Google on lisännyt images-puolelle TinEye-tyyppisen haun. Kun olet Googlen kuvahaun puolella ja jos hakusarakkeen perässä näkyy kamera-ikoni, niin tiedät että ominaisuus on käytössäsi. Ovat näinä päivinä lisäämässä / lisänneet eri maissa tämän toiminnon hakukoneisiin. Vissiin toi riippuu vähän myös koneen hakukoneen asetuksista. Eilen läppärillä kun katsoin niin näkyi, mutta ei pöytäkoneeltani.

Sarakkeeseen voi lisätä oman kuvansa osoitteen, ja Google näyttää mistä kaikkialta netistä kuvasi tai sitä muistuttava kuva löytyy. Laitoin ottamani Suomen Lippu-kuvan kokeeksi tuohon. Tulos oli tämä. Yllättävän monesta blogista kuvani löytyikin. Jopa eräs bloggaava ministerikin näytti lainanneen kuvani. Kuvavarkaat on taas astetta helpommin jäljitettävissä. Kiitos Google tästä ominaisuudesta.

Aiheeseen liittyvä esittelyvideo: http://www.youtube.com/watch?v=t99BfDnBZcI

Itse luulisin, että jollain Finnfotolla voisi olla hyvä sauma ottaa näihin tekijänoikeus vs kuvavarkaus asioihin kantaa, vähän niin kuin ovat kampanjoineen reilumpien kuvakisasääntöjen puolesta. Tekijänoikeuksien puolesta pitää toimia. Henkilökohtaisesti vastustan vesileimoja, jotka verhoavat ja rumentavat kuvaa. Jätän omien kuvien osalta vesileimat laittamatta. Mielestäni bloggaajien, kotisivunikkareiden ym kuvankäyttäjien pitäisi pikemminkin tiedostaa ja kunnioittaa tekijänoikeuksia. Vai pitääkö alkaa järjestää lutkamarsseja kuvaoikeuksien puolesta -vesileimattomien kuvien puolesta. Vesileimaton kuva ei tarkoita sitä että kuvan saa varastaa, tai tehdä sille jotain vielä julmempaa.

ps. Vielä kun kuvavaras-bloggaajien laskutusosoitteet ja yhteystiedot olisi helposti löydettävissä...

sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

Kloonaus kuvissa on uusi trendijuttu

outdoor grill. Photo: Henrik Kettunen
En ole mikään grillaushirmu. Kaikkea muuta. Äärimmäisen harvoin joudun kyljysten käänteliäksi edes tilapäisesti. Tämä olkoon todiste samalla myös siitä, että olen ainaskin kerran suoriutunut siitäkin. Sen sijaan kloonaus kuvissa on trendilaji. Kamera jalustalle, samoissa valoissa eri tilanteita ja kuvakäsittelyohjelmalla nippuun.

Laitoin kameran paikoille. Kovan auringonvalon takia laitoin kaksi studiovaloa kameran kummankin puolen. Käsisalamatkin olisivat varmaan riittäneet. Laitoin kameraan radiolaukaisimen ja annoin sen Vilholle kouraan, ja kysyin että voisiko hän silloin tällöin painella nappia sen ajan kun grillaillen. Vilho juoksenteli ympäri pihaa nappia painellen. "Sain kuvan täältä leikkimökistä", huusi Vilho. "Otin kuvan täältä saunasta sisältä, kotoa, varastosta" jne.... Kuvan pystyi siis triggereillä ottamaan mistä vain. Välillä Vilho kävi huutamassa, että katso tänne kamera ja hymyile, että saadaan iloisia ilmeitä. Siis sitä mitä minä yleensä vissiin yritän sanoa kun otan hänestä kuvia.

Muistikortille siirtyi vähän turhan monta sataa kuvaa missä olen aika samoissa asennoissa. Muutamat reunimmaiset kuvat lavastin ja laukaisin itse. Lopulta katson koneen näytöllä sopivimmat kloonit lopulliseen kuvaan. Ne pitää tietenkin sopia toisten kanssa yhteen. Sitten pitää katsoa että mikä menee minkäkin taakse tai alle, että missä järjestyksessä noi kuvankäsittelyohjelmalla liittää toisiinsa. Aika simppeliä ja helppoa. Viitseliäät tietenkin vaihtaa asuja ja kehittelee klooneille keskinäistä vuorovaikutusta, tai muuta hubia.

Tämä ei kuitenkaan ole mikään kannanotto kuvamanipulaatioiden tai ihmiskloonaamisen puolesta. Kloonaamista voi siis harrastaa myös grillatessa. Kuuluu siis pikemminkin sarjaan hupikuvat. Kaksi kärpästä yhdellä... Korjaan 7 kokkia yhdessä kuvassa. Meidän nuorimmaisen kuvakommentti. Noin monta pappaa. Ihanaa.

ps. Ihan noin paljon en grillannut. Samat lihat näkyy grillissä kahteen kertaan, plus että ovat samaan aikaan myös paketissa. Oluttakaan en tuossa juonut. Tölkki oli vielä korkkaamaton. Aika fusku kuva siis. Klikkaamalla kuvaa, saat sen auki isompana.

perjantai 27. toukokuuta 2011

hakusanoitetuissa kuvissa ääkkösongelmia - ä/ä ja ö/ö

Kuvapankissamme on jonkun aikaa ollut hakusanojen automaattinen luku. Jos kuvan metatiedoissa on otsikko ja hakusanat, niin ne menevät automaattisesti kuvapankin tietoihin. Hiljattain kuvien ääkkösiin on ilmaantunut ongelmia. Kuvaajat sanoittaa omilla koneillaa. Niissä ääkköset näkyy oikein. Kuvapankkiin ladattaessa saattavat näyttää esim. tältä "kylä; utö;". Mac ja Lightroomilla hakusanoitetty taas saattaa vaihtoehtoisesti olla tällaista: evŠ; pyrstš; vŠrikŠs; Œre. Toisen koneen selaimesta tunnisteista katsottaessa tai photoshopin metatiedoista kurkattaessa tehtyjen ääkköset tuntuvat menevät poskelleen. Cartinan kuvaajilla ainakin 4:llä on ongelma, eikä siihen toistaiseksi ole löydetty syytä. Ongelmia on niin PC:n / windows 7, vista käyttäjillä sekä Macin käyttäjillä. Lightroomilla, CS3:n sekä CS5:n Bridgellä hakusanoittavia. Kaikki meidän tuntemat kuvaajat, joilla ongelmia, ovat hakusanoittaneet kuvansa siis Adoben ohjelmalla.

Vika ei ole meidän kuvapankissa. Hakusanat tulevat kuvapankkiin just sellaisena kuin ne on hakusanoissa. Kuvaajilla vain on niin pirusti työtä, jos suurella vaivalla sanoitetut kuvat pitää korjata toisella suurella lisävaivalla. Koitamme katsoa josko kuitenkin saisimme tuohon ratkaisun. Ensiksi haluamme kartoittaa ongelman laajuuden, ja sen että millä ohjelmilla ja käyttöjärjestelmillä kuvaajat ongelmia saavat aikaiseksi ja että onko merkistövirheissä eroja. Virheitä ei hakusanoituksessa saisi tulla, tai se helposti menee turhaksi työksi. Mitä iloa on kuvaajan sanoittaa kuvansa, jos ääkköset on asiakkaan konella sikin sokin?

Cartinan kuvapankissa asia on otettu työn alle, että josko saisimme ongelman tunnistuksen jälkeen virheellisyydet automatisoidusti korjattua ja hakusanat tarkoitetulla tavalla, eli oikein kirjoitettuna kuvapankkiin - ilman että jokaisen kuvan ääkkösiä pitää manuaalisesti korjata. Ideaalia toki olisi jos virheen aiheuttaja korjattaisiin sen alkulähteillä - tai jos kyse on vain jostain näppäimistön tms. kieliasetuksesta, että kuvaajat saisivat asetukset kohdilleen.

perjantai 20. toukokuuta 2011

Angry Birds / Rovio Mobile Oy

Jaakko Iisalo, Senior Game Designer, Rovio mobile. Photo: Henrik Kettunen
Lehdillä on tietty visuaalinen tyyli, jota kuvaajien pitäisi myötäillä. Ainakin jonkin verran. Mitä asiakas toivoo, ja mitä tarvitsee tai on valmis käyttämään, voi sekin olla kaksi ihan eri asiaa. Asiakas saattaa erikseen alkuun sanoa, että ei sitten mitään sellaisia peruskauraa, vaan vähän uniikimpaa, että kun peruskonttorit on normaalisti niin tylsän oloisia. Tämäkin Rovion konttorikin on yleiolemukseltaan ihan normi-toimisto. No sitten kuvaat vähän persoonallisemmilla ratkaisuilla. Kaikista otetuista kuvista asiakas valitsee käyttöön helposti kuitenkin kuvaajan mielestä ne tylsimmät ja konservatiivisimmat kuvat. Ja seuraavalla kerralla kuvaajalle annetaan yllätys yllätys vastaavat ohjeet siitä miten pitää välttää liian perinteisiä ratkaisuja. Minkälaista kuvaa se asiakas sitten toivoo, mitä sai kuvaajalta, ja mitä lukijat ehkä mieluiten olisivat pitäneet hyvinä? Siinä on kolme eri lähtökohtaa kuvien tekemiseen ja arviointiin.

Kuvasin parilla käsisalamilla, triggereillä (täysmanuaalisti), sontsilla. Monissa taustavaloa värjäsin kalvolla. Sen päälle kevyttä mallinohjausta ja sommittelua. Kuvissa: Jaakko Iisalo, Senior Game Designer sekä Mikael Hed, CEO - sekä kirjava joukko Angry Birds pehmolintuja. Monessa mielessä peruskuvaus ja peruskuvia.

Angry Birds - Rovio Mobile. Photo: Henrik Kettunen
Mikael Hed, CEO, Rovio Mobile. Photo: Henrik Kettunen
Jaakko Iisalo, Senior Game Designer, Rovio mobile. Photo: Henrik Kettunen
Angry Birds. Rovio Mobile. Photo: Henrik Kettunen
Mikael Hed, CEO, Rovio Mobile. Photo: Henrik Kettunen
Jaakko Iisalo, Senior Game Designer, Rovio mobile. Photo: Henrik Kettunen