Tähän asti Cartinaa on kehitetty pienin askelin ja hyvin maltillisin kasvu- ja myyntiodotuksin. Kuvatoimisto on alana pirun haastava. Kuvituskuvien yleinen hintataso ei ole mitenkään imarteleva. Mikrostokitkin nakertavat koko ajan alan yleistä kannattavuutta. Jotain pitää siis tehdä.
Ollaan Cartinassa tähän asti totuttu ottamaan vain pieniä askelia, ja hitaasti mutta sitäkin määrätietoisemmin toteutettaviin muutoksiin. Haluamme osaltamme toimia sen eteen että kuvituskuvan tuottaminen olisi mielekästä ja talodellisesti kannattavaa. Ja se edellyttää aiempaa laajempaa tarjontaa, eli Cartinan osalta rajua kasvua - parempaa palvelua - enemmän ja korkeatasoisempaa kuvatarjontaa. Jos asiakkaat viihtyvät ja löytävät tarjonnastamme hyviä kuvia, niin uskomme kuvaajienkin olevan silloin entistä aktiivisemmin mukana. Etenkin ammattikuvaajille Cartina on nyt enemmän kuin tuhannen taalan paikka. Cartina saattaisi olla myös yksi varteenotettava kanava kansallisille kuvatoimistoille saada kuvilleen ulkomaanmyyntiä - joskaan emme halua listoillemme hintojen poljentaa edistävää halpiskuvaa.
Ammattikuvaajia ja muita toiminimen omaaville cartinalaisille kuvaajia koskettava uusi juttu on vapaa myynti 1000 euroon asti. Ammattikuvaajat saavat kuvamyynnistä 100% itselleen siihen asti kunnes nettomyynti ylittää 1000 euroa vuodessa - jos itse hoitavat kuvatiedustelun jälkeen originaalin toimittamisen asiakkaalle sekä laskutuksen. Sen jälkeen kun vuoden myynti on ensimmäisen kerran ylittänyt 1000 euroa aletaan soveltamaan kuvaajasopimuksen mukaista normaalia jakoperiaatettamme, eli 60% kuvaajalle ja 40% kuvatoimistolle. Tämä 1000 euron raja on osin ajateltu eräänlaiseksi tutustumistarjoukseksi kannustamaan ammattilaisia tuottamaan aktiivisemmin materiaalia kuvituskuvamyyntiin. Uskomme ammattilaisten olevan tällaisesta kiinnostuneita, koska ovathan he muutenkin tottuneet toimittamaan kuvia asiakkaille sekä laskuttamaan.
Cartinan tavoitteena on koota ponnekkaasti yhteen entistä laajempaa kuvatarjontaa. Sitä mukaan mitä monipuolisemmaksi, korkeatasoisemmaksi ja laajemmaksi tarjonta kasvaa, niin suhteessa sitä vielä suuremmaksi myynti kasvaa. Asiakkaat suosivat suurimpia kuva-arkistoja. Mitä helpommin ja nopeammin löytävät uniikkejakin kuvia, niin sen valmiimpia ovat maksamaan kuvasta asiallisen korvauksen. Kuvamyynnissä mittakaavaetu pitää tarkoittaa kuvaajille parempaa myyntiä sekä korkeampaa yleistä hintatasoa. Kuvatoimistoille se helposti tarkoittaa sitä, että ei pidä jäädä jakamaan liian pieniä torttuja. Pitää kääriä hihat ja alkaa leipomaan.
Kuvatoimisto Cartina haluaa profiloitua vahvemmin ammattikuvaaja-ystävällisenä toimistona ja sitä kautta tarjota palveluita entistä laajemmalle asiakaskunnalle. Mitä enemmän ja korkeatasoisempaa kuvaa saamme myyntiin, sen kiinnostavammaksi kuvatoimiston tarjonta tulee vaativimpienkin asiakkaiden silmissä.
Tämän vuoden alkupuolella Cartinassa on tapahtunut iso muutos. Cartina on hakukoneissa vihdoinkin alkanut voimakkaasti indeksoitumaan myös englanniksi sekä ruotsiksi. Jo tällä hetkellä kävijöistä valtaosa tulee ulkomailta. Myös myynnissä kotimaanmyynti on jo ulkomaanmyyntiä pienempi. Kotimaanmarkkinathan ovat aina olleet pienet. Meidänkin kotimaanmyynti kasvaa, mutta ulkomaanmyynti kasvaa reilusti kotimaanmyyntiä voimakkaammin. Itse uskomme ensisijaisesti ulkomaanmyyntiin. Ja siksi pyrimme määrätietoisesti parantamaan tarjontaamme ulkomaalaisten kuva-asiakkaiden tarpeita ja toiveita ajatellen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Mä nostan teille kaikille peukut pystyyn!! :)
Minäkin olen kovaa vauhtia yrittämässä tulla alalle.
Lähetä kommentti