perjantai 27. toukokuuta 2011

hakusanoitetuissa kuvissa ääkkösongelmia - ä/ä ja ö/ö

Kuvapankissamme on jonkun aikaa ollut hakusanojen automaattinen luku. Jos kuvan metatiedoissa on otsikko ja hakusanat, niin ne menevät automaattisesti kuvapankin tietoihin. Hiljattain kuvien ääkkösiin on ilmaantunut ongelmia. Kuvaajat sanoittaa omilla koneillaa. Niissä ääkköset näkyy oikein. Kuvapankkiin ladattaessa saattavat näyttää esim. tältä "kylä; utö;". Mac ja Lightroomilla hakusanoitetty taas saattaa vaihtoehtoisesti olla tällaista: evŠ; pyrstš; vŠrikŠs; Œre. Toisen koneen selaimesta tunnisteista katsottaessa tai photoshopin metatiedoista kurkattaessa tehtyjen ääkköset tuntuvat menevät poskelleen. Cartinan kuvaajilla ainakin 4:llä on ongelma, eikä siihen toistaiseksi ole löydetty syytä. Ongelmia on niin PC:n / windows 7, vista käyttäjillä sekä Macin käyttäjillä. Lightroomilla, CS3:n sekä CS5:n Bridgellä hakusanoittavia. Kaikki meidän tuntemat kuvaajat, joilla ongelmia, ovat hakusanoittaneet kuvansa siis Adoben ohjelmalla.

Vika ei ole meidän kuvapankissa. Hakusanat tulevat kuvapankkiin just sellaisena kuin ne on hakusanoissa. Kuvaajilla vain on niin pirusti työtä, jos suurella vaivalla sanoitetut kuvat pitää korjata toisella suurella lisävaivalla. Koitamme katsoa josko kuitenkin saisimme tuohon ratkaisun. Ensiksi haluamme kartoittaa ongelman laajuuden, ja sen että millä ohjelmilla ja käyttöjärjestelmillä kuvaajat ongelmia saavat aikaiseksi ja että onko merkistövirheissä eroja. Virheitä ei hakusanoituksessa saisi tulla, tai se helposti menee turhaksi työksi. Mitä iloa on kuvaajan sanoittaa kuvansa, jos ääkköset on asiakkaan konella sikin sokin?

Cartinan kuvapankissa asia on otettu työn alle, että josko saisimme ongelman tunnistuksen jälkeen virheellisyydet automatisoidusti korjattua ja hakusanat tarkoitetulla tavalla, eli oikein kirjoitettuna kuvapankkiin - ilman että jokaisen kuvan ääkkösiä pitää manuaalisesti korjata. Ideaalia toki olisi jos virheen aiheuttaja korjattaisiin sen alkulähteillä - tai jos kyse on vain jostain näppäimistön tms. kieliasetuksesta, että kuvaajat saisivat asetukset kohdilleen.

perjantai 20. toukokuuta 2011

Angry Birds / Rovio Mobile Oy

Jaakko Iisalo, Senior Game Designer, Rovio mobile. Photo: Henrik Kettunen
Lehdillä on tietty visuaalinen tyyli, jota kuvaajien pitäisi myötäillä. Ainakin jonkin verran. Mitä asiakas toivoo, ja mitä tarvitsee tai on valmis käyttämään, voi sekin olla kaksi ihan eri asiaa. Asiakas saattaa erikseen alkuun sanoa, että ei sitten mitään sellaisia peruskauraa, vaan vähän uniikimpaa, että kun peruskonttorit on normaalisti niin tylsän oloisia. Tämäkin Rovion konttorikin on yleiolemukseltaan ihan normi-toimisto. No sitten kuvaat vähän persoonallisemmilla ratkaisuilla. Kaikista otetuista kuvista asiakas valitsee käyttöön helposti kuitenkin kuvaajan mielestä ne tylsimmät ja konservatiivisimmat kuvat. Ja seuraavalla kerralla kuvaajalle annetaan yllätys yllätys vastaavat ohjeet siitä miten pitää välttää liian perinteisiä ratkaisuja. Minkälaista kuvaa se asiakas sitten toivoo, mitä sai kuvaajalta, ja mitä lukijat ehkä mieluiten olisivat pitäneet hyvinä? Siinä on kolme eri lähtökohtaa kuvien tekemiseen ja arviointiin.

Kuvasin parilla käsisalamilla, triggereillä (täysmanuaalisti), sontsilla. Monissa taustavaloa värjäsin kalvolla. Sen päälle kevyttä mallinohjausta ja sommittelua. Kuvissa: Jaakko Iisalo, Senior Game Designer sekä Mikael Hed, CEO - sekä kirjava joukko Angry Birds pehmolintuja. Monessa mielessä peruskuvaus ja peruskuvia.

Angry Birds - Rovio Mobile. Photo: Henrik Kettunen
Mikael Hed, CEO, Rovio Mobile. Photo: Henrik Kettunen
Jaakko Iisalo, Senior Game Designer, Rovio mobile. Photo: Henrik Kettunen
Angry Birds. Rovio Mobile. Photo: Henrik Kettunen
Mikael Hed, CEO, Rovio Mobile. Photo: Henrik Kettunen
Jaakko Iisalo, Senior Game Designer, Rovio mobile. Photo: Henrik Kettunen

sunnuntai 15. toukokuuta 2011

Villa Kaurilan sauna

Villa Kaurilan Sauna

Suomalaiset on saunojakansaa. Saunoja on joka puolella. Jotenkin jäänyt sellainen vaikutelma, että tästä huolimatta sauna- ja saunomiskuvia on äärimmäisen vähän. Onko saunominen liian itsestäänselvä asia, että sinne aina mennään ilman kameraa ja vain saunomaan.

perinteinen puusauna

Tässä tapauksessa kuvauksen syy oli se, että Saunaseuran lehteen tulee esittely Helsingin Meilahdessa sijaitsevasta Villa Kaurilan saunasta. Juttuun piti saada kuvitus ja kansikuva. Blogia varten kuvat on rajattu vähä tiukemmin.

puusaunan pata
miehet saunan lauteilla
Ja olenhan itsekin kuvassa ihan aatamin asussa... Ehkä vähän Aatamia karvaisempana (kuvassa oikealla). Jaa. Minkälainen saunojahirmu Aatamista olisikaan tullut, jos olisi päässyt nauttimaan suomalaisen puusaunan löylyistä? Olis voinut omena jäädä kakkoseksi.

Villa Kaurilan sauna - pyyhkeet
Villa Kaurilan sauna - takka
Villa Kaurilan sauna - saunatupa - koristeet
Villa Kaurilan sauna - seinä
Villa Kaurilan sauna - ottimet telineessä
Villa Kaurilan sauna - koristeita
Villa Kaurilan sauna - Högfors puuhella
Villa Kaurilan sauna - vieraskirja
Villa Kaurilan sauna - hyttynen

Pääsipähän sauna mukaan Hesarin saunajuttuun.

lauantai 30. huhtikuuta 2011

Cartina Portfolio - mahdollisuus ammattilaisille profiloida itseään


Ammattimaiset valokuvaajat voivat laittaa portfolionsa Cartinaan näytille ja sitä kautta näkyvästi nettiin. Cartinan varsin hakukoneoptioidun systeemin. Tätä kirjoittaessa meillä on vajaa 79 000 kuvaa kuvapankissa, ja Google Imagesista löytyy reilusti kuvia. Jo tällä hetkellä sivuillamme vierailee päivittäin noin 15000 kävijää. Määrä on ollut hyvässä nousussa.

Cartina portfoliossa mukana oleminen on ilmaista. Koska Cartina on jo lähtökohdiltaan varsin hyvin rankattu sivusto, niin näiden linkitysten kautta kuvaajan omatkin sivustot tulevat saamaan merkittävää nostetta. Portfoliokuvat saisivat tämän palvelun kautta poikkeuksellisen hyvän ylimääräisen näkyvyyden.

Asiakkaan näkövinkkelistä tämä on yksi harvoista sivustoista, joissa ammattilaisten työnäytteet on edes jollain tavalla vertailukelpoisesti ja helposti genrekohtaisesti arvioitavissa - ja ilmaiseksi (ilman muita velvoitteita). Kuvaajan esittelysivun kautta asiakas voi helposti lähettää suoraan kuvaajalle tarjouspyynnön. Ammattilaisille kaikin puolin iso mahdollisuus.

Olet ammattilainen ja haluat saada portfoliokuvillesi näkyvyyttä, tai tuotat potentiaalista kuvituskuvaa ja haluat niitä myyntiin? Jos olet kuvaajana kiinnostunut jommasta kummasta, tai sekä että, niin ota ihmeessä yhteyttä. Kuvaajista tai kuvauspalveluista kiinnostuneita asiakkaita pyydämme ottamaan suoraan yhteyttä kuvaajiin. Kuvatoimistolla ei ole mitään tekemistä ko. kuvaajien keikkojen kanssa. Ne on täysin asiakkaan ja kuvaajan välinen juttu.

Ammattikuvaajille jotka ovat kiinnostuneita tulemaan mukaan tähän systeemiin, ja kiinnostuneita myös kuvituskuvan myyntiin laittamisesta, ja hoitavat itse originaalin toimituksen asiakkaalle sekä laskutuksen itse, saavat tutustumistarjouksena muut kuvatoimistopalvelut aina siihen asti kunnes vuositasolla bruttomyynti ylittää ensimmäisen kerran 1000 euroa. Sen jälkeen noudatetaan kuvatoimiston normaalia kuvaajasopimusta, minkä mukaan kuvaajan osuus on 60% kuvien myyntihinnasta. Kuvatoimistoon myyntiin laittaminen on ammattilaisille vain mahdollisuus - vapaaehtoinen asia.

Jos olet ammattilainen, ja sinua kiinnostaa tulla Cartina Portfolioon mukaan, niin laita joitain mallikuvia, tai linkkejä sivuillesi ja pyydä tunnuksia. Tunnukset myönnetään kaikille niille halukkaille jotka meidän mielestä täyttävät ammattitason portfolio-kuvien kriteerit. Jos tunnet ammattivalokuvaajan joka saattaisi olla lisänäkyvyyden tarpeessa, niin saat vapaasti vinkata tästä meidän ilmaisesta palvelustamme.

Cartina Portfolion löydät etusivun vasemmasta alareunasta os. www.cartinafinland.fi/fi/. Allekirjoittaneen profiilin löydät suoraan tästä. Kuka tahansa portfolio-kuviensa puffaamisesta ja itsensä esittelystä kiinnostunut saa tunnukset tuonne ja oman esittelyn osalta vapaat kädet.



Henrik Kettunen / Cartina
e-mail: info@kuvaus.fi
puh. 050-5949725

keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Ammattikuvaajille Cartina on enemmän kuin tuhannen taalan paikka

Tähän asti Cartinaa on kehitetty pienin askelin ja hyvin maltillisin kasvu- ja myyntiodotuksin. Kuvatoimisto on alana pirun haastava. Kuvituskuvien yleinen hintataso ei ole mitenkään imarteleva. Mikrostokitkin nakertavat koko ajan alan yleistä kannattavuutta. Jotain pitää siis tehdä.

Ollaan Cartinassa tähän asti totuttu ottamaan vain pieniä askelia, ja hitaasti mutta sitäkin määrätietoisemmin toteutettaviin muutoksiin. Haluamme osaltamme toimia sen eteen että kuvituskuvan tuottaminen olisi mielekästä ja talodellisesti kannattavaa. Ja se edellyttää aiempaa laajempaa tarjontaa, eli Cartinan osalta rajua kasvua - parempaa palvelua - enemmän ja korkeatasoisempaa kuvatarjontaa. Jos asiakkaat viihtyvät ja löytävät tarjonnastamme hyviä kuvia, niin uskomme kuvaajienkin olevan silloin entistä aktiivisemmin mukana. Etenkin ammattikuvaajille Cartina on nyt enemmän kuin tuhannen taalan paikka. Cartina saattaisi olla myös yksi varteenotettava kanava kansallisille kuvatoimistoille saada kuvilleen ulkomaanmyyntiä - joskaan emme halua listoillemme hintojen poljentaa edistävää halpiskuvaa.

Ammattikuvaajia ja muita toiminimen omaaville cartinalaisille kuvaajia koskettava uusi juttu on vapaa myynti 1000 euroon asti. Ammattikuvaajat saavat kuvamyynnistä 100% itselleen siihen asti kunnes nettomyynti ylittää 1000 euroa vuodessa - jos itse hoitavat kuvatiedustelun jälkeen originaalin toimittamisen asiakkaalle sekä laskutuksen. Sen jälkeen kun vuoden myynti on ensimmäisen kerran ylittänyt 1000 euroa aletaan soveltamaan kuvaajasopimuksen mukaista normaalia jakoperiaatettamme, eli 60% kuvaajalle ja 40% kuvatoimistolle. Tämä 1000 euron raja on osin ajateltu eräänlaiseksi tutustumistarjoukseksi kannustamaan ammattilaisia tuottamaan aktiivisemmin materiaalia kuvituskuvamyyntiin. Uskomme ammattilaisten olevan tällaisesta kiinnostuneita, koska ovathan he muutenkin tottuneet toimittamaan kuvia asiakkaille sekä laskuttamaan.

Cartinan tavoitteena on koota ponnekkaasti yhteen entistä laajempaa kuvatarjontaa. Sitä mukaan mitä monipuolisemmaksi, korkeatasoisemmaksi ja laajemmaksi tarjonta kasvaa, niin suhteessa sitä vielä suuremmaksi myynti kasvaa. Asiakkaat suosivat suurimpia kuva-arkistoja. Mitä helpommin ja nopeammin löytävät uniikkejakin kuvia, niin sen valmiimpia ovat maksamaan kuvasta asiallisen korvauksen. Kuvamyynnissä mittakaavaetu pitää tarkoittaa kuvaajille parempaa myyntiä sekä korkeampaa yleistä hintatasoa. Kuvatoimistoille se helposti tarkoittaa sitä, että ei pidä jäädä jakamaan liian pieniä torttuja. Pitää kääriä hihat ja alkaa leipomaan.

Kuvatoimisto Cartina haluaa profiloitua vahvemmin ammattikuvaaja-ystävällisenä toimistona ja sitä kautta tarjota palveluita entistä laajemmalle asiakaskunnalle. Mitä enemmän ja korkeatasoisempaa kuvaa saamme myyntiin, sen kiinnostavammaksi kuvatoimiston tarjonta tulee vaativimpienkin asiakkaiden silmissä.

Tämän vuoden alkupuolella Cartinassa on tapahtunut iso muutos. Cartina on hakukoneissa vihdoinkin alkanut voimakkaasti indeksoitumaan myös englanniksi sekä ruotsiksi. Jo tällä hetkellä kävijöistä valtaosa tulee ulkomailta. Myös myynnissä kotimaanmyynti on jo ulkomaanmyyntiä pienempi. Kotimaanmarkkinathan ovat aina olleet pienet. Meidänkin kotimaanmyynti kasvaa, mutta ulkomaanmyynti kasvaa reilusti kotimaanmyyntiä voimakkaammin. Itse uskomme ensisijaisesti ulkomaanmyyntiin. Ja siksi pyrimme määrätietoisesti parantamaan tarjontaamme ulkomaalaisten kuva-asiakkaiden tarpeita ja toiveita ajatellen.

maanantai 14. maaliskuuta 2011

Salamakuvaus -niksi

spring clamp, 5/8 F attachment. Photo: Henrik Kettunen
Olin keikalla ravintolassa, siis kuvauskeikalla. Ravintolat on tunnetusti pimeitä, eikä siellä ole mitään korkeita tasaisia pintoja minne salaman voisi turvallisesti ja fiksusti laittaa. Tällainen salaman kiinnityksellä varustettu spring clamp on kyllä aika killeri, ja mahdollistaa salaman kiinnittämisen melkein mihin tahansa, usein ihan katonrajaan tuntumaan, kuten kyseiseen pylvääseen.

Ja jos ongelmana on liika kirkkaus, esim. ulkosalla, niin sama juttu paitsi triggereiden kanssa. Monesti kuvaamisessa olennaista on saada salamat oikeasta kuvakulmasta ja saada ne riittävän korkealta. Ihan aina ei salamoille voi jalustoja pystyttää. Ennestään minulla on ollut yksi sellainen gorillapod tms... Joskus laittanut salaman johonki kaiteeseen kiinni. Hyvin usein kuljettanut gorillapodia keikoilla mukana, ilman käyttöä. Tästä tuli kuitenkin heti sellainen fiilis, että tämä ei pelkästää saa olla kameralaukun vakiokalustoa, vaan että oikeasti tulee olemaan aktiivityökaluna.

Oranssi kalvo salaman päällä taas lämmittää valoa. Sopivasti tehoja säädettynä kuvat voisivat mennä tunnelmallisesta vallitsevasta valosta. Ihan aina ei salamakuvienkaan tartte olla liian tyypillisten amatöörimäisten salamakuvien näköisiä - eli kylmiä, kovia ja suoria. Ja jos salamaa pitää jossain tapahtumassakin käyttää, niin tällainen seinään tai kattoon kiinnitetty salama on paljon huomaamattomampi. Eikä siihen kukaan kompastu. Salaman rikkoutumisvaarakin on pienempi kuin huteraa jalustaa käytettäessä. Hintaa ko. kiinnityshärvelille kertyi veroineen just alle 80e. Suosittelen.

sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Valokuvaajan portfolio -kuvat

Portfolio. Kysyntää vs tarjontaa. Kuva: Henrik Kettunen
Kun mietin keikkakuvaaja, markkinoinnin ja portfolioiden näkövinkkelistä, niin minulla tulee aikuisten uikkaribileet mieleen. Useimmat haluaa vain viihtyä, kuunnella musiikkia, olla tutussa kaveriporukassa. Osa on tullut näyttäytymään, haluaa erottua ja mankuu tulla kuvatuksi. Osalla on siis haku päällä. Tämä nyt vain perusteluna ko. kirjoituksen kuvavalinnoille. Sattuvat olemaan viime viikonloppuna kuvattuja. Niistä ei sen enempää. Asiaan.

Keikkakuvaajan dilemma - minkälaisia portfoliokuvani pitäisi olla? Jaksanko päivittää niitä? Joku sanoo, että portfoliossa pitää kertoa siitä mitä mieluiten tekisit ja mitä parhaiten osaat. Asiakkaat eivät yleensä halua nähdä rönsyilyä. Tiivis paketti on paras. Asiakas on halukas näkemään vain juuri sen genren mallikuvia, mitä hän olisi kuvaajalta kaipaamassa. Niin, ja miten saisin ne sopivat kuvat mahdollisimman hyvin tyrkylle kaikille potentiaalisille asiakkaille? Osa kuvaajista kävelee nahkaisen portfolio-kansion kanssa potentiaalisten asiakkaiden luona näyttämässä isokokoisia tulosteita portfoliokuvista.

Portfolio - vapaalla. Kuva: Henrik Kettunen

Onhan maassamme valokuvausalalla runsaasti ylitarjontaa, vissiin eräänlaiset ostajan markkinat. Toisaalta kuvaajat eivät ehkä viitsi ravata potentaalisten asiakkaiden luona mallikuviaan näyttämään, jos keikkaa tulee liian harvoin tai ei ollenkaan. Potentiaalisia asiakkaita on paljon. Ja niitäkin on moneen lähtöön. Entistä suurempi osa asiakkaista etsii kuvaajia netissä. Keikkakuvaajat vuorostaan haluaisi keskittyä asiaa, eli kuvaamiseen. Ja silloin kun ei tartte olla töissä, niin olla välillä vähän vapaallakin.

Portfolio - tunnelmaa. Kuva: Henrik Kettunen

Mistä asiakkaat netistä sitten etsivät ja löytävät kuvaajia? Valokuvauksessa on monta eri genreä, minkä lisäksi markkinat ovat jakautuneet alueellisesti. On vakiintuneita markkinoita. Ja sitten on sellaisia asiakkaita, jotka koko ajan kokeilevat uusia kuvaajia. Netistäkin kuvaajien yhteystietoja ja portfolioita löytyy hyvin vaihtelevalla käytännöllä. Joku saattaa hakea Suomen Ammattivalokuvaajien rekisteristä. Toinen hakee Suomen Lehtikuvaajien kotisivuilta. Kolmas mahdollisesti kahlailee journalistiliiton free luetteloa. Neljäs asiakas tihrustaa mainoskuvaajien sivuilta kuvaajahakua. Monissa tapauksissa kuvaajat eivät välttämättä ole noissa listoissa, vaikka alalla toimivatkin. Miettivät ehkä että mihin liittyä, yhteen, useampaan, vaiko kaikkiin. Toinen fakta on myös se, että varsin monet asiakkaat eivät osaa etsiä kuvaajia noista em. lähteistä, vaikka nettiä ahkerasti käyttävätkin.

Joku mainitsee hyvä tyypin, niin se herkästi googletaan. Puskaradiolla, hyvin tehdyllä työllä ja muilla työnäytteillä on merkityksensä. Kuvaajalla olisi myös parempi olla asialliset kotisivut. Useimmissa tapauksissa asiakkaat päätyvät monen mutkan kautta kuvaajien sivuille. Tyypillisesti portfolio-kuvat näytetään hyvin kirjavilla käytännöillä. Kuvaajan portfolio -kuvat olisi hyvä löytyä helposti myös hakukoneilla. Aika harva portfolio on kunnolla kuitenkaan hakukoneilla löydettävissä. Visuaalisuuden vuoksi monet kuvaajat ovat päätyneet flash-tekniikkaan. Ne taas tallentuvat hakukoneisiin harvinaisen huonosti. Kuvaajien muita otettuja ja asiakkaiden käyttämiä kuvia toki löytyy netistä. Eivät välttämättä ehkä ole parhaimmasta päästä, tai muutenkaan aja niin hyvin kuvaajan portfolio -asiaa.

Valokuvaajien portfolio -kuvissa ja markkinoinnissa on aina hiomisen varaa. Omalta osaltamme Cartinassa ollaan ajateltu tarjota kuvaajille tähän pientä ratkaisua. Cartinan kuvapankin kuvituskuvat on netissä aika hyvin. Ollaan tekemässä kuvapankkiin laajennusta noiden portfolio -kuvien osalta. Jatkossa kuvapankin jatkona esittelisimme vastaavalla systeemillä myös keikkakuvaajien portfolio-kuvia, kuvaajan yhteystietoineen. Oletamme niiden indeksoituvan hakukoneisiin vastaavasti kuin nyt myynnissä olevat kuvituskuvat. Portfolio-kuvat eivät tietenkään olisi myynnissä. Ja oma intessi meillä tämän tarjoamiseen on tietenkin se, että asiakkaat jotka eivät meidän kuvapankkitarjonnasta löydä sitä sopivaa kuvaa heti valmiina, niin voisi portfolio -kuvien kautta löytää itselleen sellaisen kuvaajan, joka pystyisi tarvittavan kuvan räätälöidysti tuottamaan. Haluamme tehdä asiakkaille sen tarvittavan kuvaratkaisun löytämisen mahdollisimman helpoksi, ja samalla tukea keikkakuvaamista.

Kuvapankkimme tulevan portfolio -kuvasysteemin yksityiskohtia vielä hetki hiotaan. Yksi olennainen tavoite on tehdä portfolio -kuvien päivittämisen mahdollisimman helpoksi. Portfolio -kuvien haku tapahtuisi ensisijaisesti genrekohtaisesti, tyyliin lehtikuvaus, mainoskuvaus, muotokuvaus, tapahtumakuvaus, ja niin että eri kuvaajien portfolio-aineisto olisi mahdollisimman helposti vertailtavissa. Jos keikkakuvaaja, ja sinua kiinnostaa olla mukana alusta alkaen, niin kerro.