Olen aika mestari tiputtelemaan noita käsisalamoita. Suurilta osin kuvaan tapahtumissa salama kädessä, tai laitan jonkun systeemin päälle, missä se ei sitten pysykään - ja tippuu maahan. Normaalisti tiputuksesta menee välähdyspää rikki. Sen korjauttaminen on normaalisti sellainen vajaan 200 euron nakki JAS-tekniikassa.
Tänään oli Turussa tekemässä Bloomberg newsille kuvauskeikkaa. Salama oli tyynellä kelillä kevyehköllä telineellä aavistuksen kallellaan olevassa maastossa. Sitten tuli hyöhenen kevyt puuska, joka kaatoi telinee maahan. Salama lensi kivikkoon. Infrapunan päällä oleva läpinäkyvä muovi sai kolhun. Salama toimii, mutta siinä oli lovi, josta tihkussa saattaa mennä vettä sisälle. Huomasin että palanen on vain parilla pinnalla näkyvällä ruuvilla kiinni. Jos toi kerta irtoaa ja on vaihdettavissa noin helposti, niin kerrankin jotain minkä osaisin itse korjata. Palanen matkaan ja auton nokka kohti 5 minuutin ajomatkan päässä olevaa JAS-tekniikkaa.
Siellä minulle sanottiin, että eivät myy varaosia. Jaa. Tuollaisen 20 sekunnin irrotuksen ja kiinnittämisen takia olisi pitänyt tuoda koko salama tänne. Mikä se huollon lähtöhinta olikaan? Se siitä hyvää tarkoittaneesta DIY ja säästö -aikomuksestani. Sitten sieltä kuitenkin omatoimisesti kehoitettiin Convena Finland -nimisen firman puoleen. Sain jopa osoitteen ja puhelinnumeron. Soitin sinne autosta. Sieltä taas sanottiin ettei sinne voi tulla näyttämään osaa, tai muutenkaan ostamaan. Pitää asioida puhelimitse. Kun kuvailin osaa, niin hän vain sanoi että hänellä on siellä vain mustavalkoinen räjäytyskuva. Osan tilaamisen jäälkeen minulle jäi sellainen epäilys että hän olikin tilannut sen salamassa Canon tekstin yläpuolisen mustan palasen. Hän sanoi että Euroopan Canonilla on osaa, ja että se maksaa reilu 20 euroa+alvit. Toimitusaika on reilu 2 viikkoa.
Ajattelin selvittää asiaa ottamalla kuvan salamasta ja lähettämällä se sinne Convena Finlandiin. Googleen firman nimi. Ensimmäinen tulos haiskahti ulkomaalaiselta samannimiseltä. Ymmärsin että firma oli joku pikkuputiikki Munkkivuoressa. Seuraavana listalla oli Webinfon osuma, josta en myöskään löytänyt s-postia. Oli joku kumman palautuslomake. Mahtoiko edes enää toimia. Sitten löydän Canonin sivut jossa on maininta että tämä firma myy kuluttajatuotteiden varaosia. Eikä siinäkään ole s-postia, osoite jonne ei saa mennä ja puhelinnumero, jossa katsellaan mustavalkoisia räjäytyskuvia.
Soitin heidän numeroon uudestaan, jolloin putiikki oli tietenkin jo kiinni. Vastaajassa sanottiin että voi asioida myös kotisivuilla, joka olikin se google-listan ensimmäinen. Aluksi sivut eivät tuntuneet toimivan. Jotenkin jumitti. Lopulta kevyen painimisen jälkeen löysin kuin löysinkin sieltä s-postin. Laitoin kuvan sinne ja kirjoituksen missä toivoin varmistuksen siihen että sieltä tulee oikea osa. Saattaapi hyvin olla ihan toinen tuote kuin mitä hän puhelimen perusteella mustavalkokuvasta koittaa päätellä.
Olisi kuvitellut että Caonissakin eletään vähän enemmän nykyistä digiaikaa että annettaisiin varaosien myyjän kotisivuosoite ja s-posti. Saas nähdä miten käy. Tässä vaiheessa tuntuu vahvasti siltä että tässä minun DIY-yrityksessä veivaamiseen menee vain pirun paljon aikaa ja vaivaa. Olisi hyvinkin voinut olla kustannustehokkaampaa ja halvempaa suosiolla kiikuttaa salama JAS:iin ja pyytänyt heitä laittamaan se kuntoon - ihan niin kuin olen tähän asti tehnyt.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Miten tämän tapauksen kanssa lopulta kävi? Kiinnostaisi sen takia, kun onnistuin ainakin hetkellisesti hukkaamaan ST-E2:n AF assist beam emitterin edessä olevan palan (eli se punainen muovinpalanen).
Lähetä kommentti